onsdag 4 juli 2018

Kristianopel - mitt retreat

Välkommen in till mitt lilla retreat, balsam för själen, ett avbrott i vardagen, långt från glam och glamour.


Ringmuren som stadens förskansning, renoverad, och omger den fridfulla campingen.



Kristianopels kyrka, byggd på typiskt danskt sätt under Christian den IV, här vajar stolt den danska fanan.


Små gränder..... där fiskarna förr bodde, men numera hörs andra dialekter än fiskarnas blekingska från husen....

Hamnen.....


Kroppkakor kunde man äta här, på baksidan av den gamla lanthandeln, där vi handlade som barn...

"Sköna Ting" Kristianopels presentbod, mycket fina saker var det här....

Gatubild med kyrkan i bakgrunden.

Försvaret av Kristianopel, vid ringmuren runt campingen....


Kristianopels fästning.

Badbryggan, tidiga morgondopp, varmt och skönt.

Jag som gjort bloggen




















7 kommentarer:

  1. Ser trevligt ut! Är det bokningsbart via någon sida på nätet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet inte, jag bokade via telefon, ringde Kristianopel resort. Men inga bekvämligheter i min lilla hytt, men de större stugorna tror jag har plattor och kyl, men inte rinnande vatten. Det får man hämta utanför i dicksvattenkranar.

      Radera
    2. Det är jag som svarar dom anonym nedan. Hälsningar Yvonne

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Hej kul att du bloggar lite igen. Trevliga vyer från känd ort. Visst minns jag alla somrar vi var där nere. Både som riktigt små och större. Minns när vi gick genom kohagar i Olsäng och många grindar för att komma till havet och bada lite mer ostört, och grundare vatten för er småttingar. Jag hade tråkigt och jagade knölsvanar som var argsinta som tusan. Jag fick mig en tjolablängare hehe. Nåväl härliga bilder och en bild säger mer än tusen ord. Ha en fin kväll och glöm inte kika in för lite fika och ans:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för fin kritik . Yvster

      Radera
  4. Psst tips till er som som tittar in här KLICKA upp bilderna så ser ni än bättre.

    SvaraRadera

Gates, Corona, 5G och foliehatten

1. På sista tiden har jag tittat på en del Youtubeklipp, där det påstås att Bill Gates avser att ta livet av ett antal miljarder människor...